I love Muhammad.PBUH

نمونه سوال دهم

ادامه نوشته

واگان سوم با جمله

ادامه نوشته

بارم بندی زبان دهم

ادامه نوشته

مسابقه نقد و بررسی کتاب دهم

نقد و بررسی کتاب دهم

به : مدیریت/ اداره آموزش و پرورش شهرستان/منطقه/ناحیه
موضوع : مسابقه نقد و بررسی کتاب زبان انگلیسی پایه دهم
با سلام و احترام
گروه آموزشی زبان انگلیسی استان در اجرای برنامه عملیاتی خود در نظر دارد مسابقه نقد و بررسی درس دوم از کتاب زبان انگلیسی پایه دهم (کار و دانش آموز) را بر اساس شاخص های زیر برگزار نماید.لذا شایسته است ضمن اطلاع رسانی اقدام لازم نسبت به ارسال آثار همکاران محترم به صورت فایل WORD و PDFتا مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۹۵ به صورت لوح فشرده یا پست الکترونیکی ((sbenglishdepartment1390@yahoo.com صورت گیرد. ضمنا آثار برتر به دبیرخانه راهبری زبان انگلیسی جهت شرکت در مسابقه کشوری ارسال خواهد شد.

شاخص هایی که می تواند در فرایند نقد و بررسی کتاب چه از نظر face validity و چه از لحاظ content validityموثر باشد:
الف) عناصرنقد و بررسی کتب درسی (چه چیزی را باید نقد کنیم ؟)
۱- اهداف کتاب ۲- متن کتاب ۳- فعالیت ها و تمرین های کتاب ۴-اشکال،تصاویرونمودارهای کتاب ۵- حجم کتاب متناسب با زمان اختصاص داده شده
ب) با توجه به چه معیار ها و شاخص هایی کتب درسی را نقد کنیم؟
۱- انتخاب اهداف مناسب به لحاظ نیاز دانش آموزان
۲- انتخاب اهداف مناسب به لحاظ ضرورت های زندگی اجتماعی ، دانش افزایی ، مهارت آموزی و ایجاد نگرش ها و گرایش های مناسب در زمینه تحصیل و کسب موفقیت ها
۳- انتخاب اهداف مناسب با توجه به یافته های جدید علمی ۴- هماهنگی بین اهداف کتاب ۵- هماهنگی بین اهداف کلی و جزئی
۶- هماهنگی بین اهداف و محتوای کتاب و سند درس ملی (بخش زبان انگلیسی)
۷- توازن بین اهداف شناختی، عاطفی و مهارتی ۸- رعایت استاندارد های نگارشی ۹- تنوع و جذابیت اهداف و محتوای کتاب
۱۰- ترغیب مخاطبان به مشارکت در امر یادگیری ۱۱- تشویق دانش آموزان به بحث و گفتگو و کار و فعالیت گروهی
۱۲- رعایت اصول تعلیم و تربیت دانش آموز محور و اصول یادگیری ۱۳– فراهم نمودن امکان ارزشیابی
۱۴- ارتباط مبحث درسی با رشد شناختی دانش آموزان . ۱۵- توجه به مهارت هایی مانند حل مسئله
۱۶- ایجاد و تقویت خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان .
۱۷- هماهنگی اهداف مباحث با نیازهای امروز ( کاربرد مبحث در زندگی روزمره ) دانش آموز.
۱۸- تناسب و هماهنگی بین مفاهیم درس و تصاویر و شکل های رسم شده .
۱۹- اثر رنگ ها، شکل ها، طرح ها در برانگیختن ذوق و شوق دانش آموزان .
۲۰- رعایت ارائه مطالب از ساده به مشکل ، از عینی به ذهنی در تنظیم محتوای درس.
۲۱- تناسب تمرین های درس با رشد ذهنی دانش آموزان .
۲۲- کافی بودن تعداد تمرین ها و مسئله ها در مبحث درسی .
۲۳- اشتباهات علمی در تمرین ها و مثال های درس .
۲۴- هماهنگی و ارتباط منطقی بین مبحث مورد نظر در این درس با مطالب کتابها در سایر پایه ها .
۲۵- هماهنگی و ارتباط منطقی میان مبحث مورد نظر در این پایه با سایر مطالب کتاب .
۲۶- شیوه ی نگارش ، و کاربرد واژگان در متن ( از جهت قابل فهم بودن ) با توجه به رشد سنی و آموخته های دانش آموزان است.
۲۷- رعایتارتباط طولی مطالب در تنظیم محتوای درس .

زبان دهم درس2

ادامه نوشته

تقویم اجرایی سال 95-96

ادامه نوشته

ارتباط با دبیران

به روز رسانی و کانال ارتباطی دبیران زبان ناحیه 2 ساری....گروه دبیران متوسطه2 ساری در تلگرام در لینک....

Life Quotes – Inspirational Quotes, Motivational Thoughts and Pictures

Good Morning Wishes – Inspirational Quotes, Pictures and Motivational Thoughts

True greatness

“TRUE GREATNESS

A man is as great as the dreams he dreams,

As great as the love he bears;

As great as the values he redeems,

And the happiness he shares.

A man is as great as the thoughts he thinks,

As the worth he has attained;

As the fountains at which his spirit drinks,

And the insight he has gained.

A man is as great as the truth he speaks,

As great as the help he gives,

As great as the destiny he seeks,

As great as the life he lives.

"بزرگي و شأن حقيقي"

بزرگي و شأن انسان

در بزرگي و شأن روياهايش،

در عظمت عشقش،

در والايي ارزشهايش،

و در شادي و سرور تقسيم شده اش نهفته است.

بزرگي وشأن انسان،

در بزرگي شأن افكارش،

در ارزش ثجسم يافته اش،

در چشمه هايي كه روحش از آنها سيراب مي گردد،

و در بينشي كه بدان دست يافته ، نهفته است.

بزرگي و شأن انسان،

در بزرگي و شأن حقيقتي كه بر لبان جاري مي سازد،

در ياري و مساعدتي كه بذل مي كند،

در مقصدي كه مي جويد،

در چگونه زيستن او نهفته است.

سي. اي. فلين

The difference between a task and an exercise

Task-based approach

One of the most salient characteristics of new methodologies of English language teaching is the focus on tasks and real-world activities. Syllabus designers are concerned more on how to satisfy learners needs to be able to communicate appropriately in real-world context than on only insisting on the accurate linguistic use. Most textbooks now include tasks and activities that have a communicative outcome as well as language exercises that yield accurate use of language.

What is the difference between tasks and exercises?

An English language teacher must be able to distinguish between exercises and tasks. They have different purposes and yield different results.

Task

Tasks and Exercises

A task is a communicative act that does not usually have a restrictive focus on a single grammatical structure and has a non-linguistic outcome. There is also a further distinction between a real-life task and a pedagogical task. The latter is devised mainly for pedagogical purposes within the classroom setting. Real-world tasks, however, are communicative tasks that are achieved through language outside the classroom. The following are the main characteristics of tasks.

  • Tasks are free. Students are given free will to use language for communicative purposes.
  • Focus on multiple skills rather than on one.
  • Tasks are used in context.
  • Tasks are communicative and usually authentic.
  • Tasks are meaningful and focus is on content.
  • Correction of tasks is delayed and is done through observation and awareness raising.

Exercise

An exercise usually has a restrictive focus on a single language element, and has a linguistic outcome.

  • A language exercise is guided and controlled by the teacher.
  • An exercise usually has a restrictive focus on a single language element, and has a linguistic outcome.
  • The focus is usually on a single skill.
  • There is no reference to the context.
  • A language exercise is not communicative and usually not authentic.
  • It is not meaningful and the focus is on form rather than on content.
  • Correction is usually done immediately.

Examples of exercises and tasks

Examples of exercises include, according to Jack C Richards drills, cloze activities, and reading comprehension passages. Examples of tasks include any type of activity whose outcome is not only linked to learning language but also to do something with the language.

An example of a Language exercise

Fill in the blanks with the simple past form of these verbs: write, go, have, study, buy.

  1. Yesterday, Nancy______to school and ______English.
  2. Last week, Leila________ an interesting book about the history of the United States.
  3. We______a delicious breakfast this morning.
  4. She _______ an email to her pen pal last night.

An example of a task

Pedagogical tasks simulate real-life tasks.

Planning a party. Learners will be asked to do the following:

  • agree on what they need for the preparation,
  • choose the place where the party will be held,
  • prepare for the party,
  • write invitation letters…

I've learned that

I've learned that

no matter what happens, or how bad it seems today, life does go on, and it will be better tomorrow

I've learned that

you can tell a lot about a person by the way he/she handles these three things: a rainy day, lost luggage, and tangled Christmas tree lights

I've learned that

regardless of your relationship with your parents, you'll miss them when they're gone from your life

I've learned that

making a living is not the same thing as making a life.

I've learned that

life sometimes gives you a second chance

I've learned that

you shouldn't go through life with a catcher's mitt on both hands; you need to be able to throw some things back

I've learned that

whenever I decide something with an open heart, I usually make the right decision

I've learned that

even when I have pains, I don't have to be one

I've learned that

every day you should reach out and touch someone

People love a warm hug, or just a friendly pat on the back

I've learned that

I still have a

lot to learn

I've learned that

people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel

soft and cool,Emotion, hard and Attractive Like Diamond,Life - Inspirational Pictures, Quotes & Motivational Thoughts,

do you khow

Did you know the most commonly used letter in the alphabet is E.

آیا می دانستید که حرف E در الفبا بیشتر استفاده شده است.

 

Did you know the least used letter in the alphabet is Q.

آیا می دانستید که کمترین حرف استفاده شده در الفبا Q است.

 

Did you know the 3 most common languages in the world are Mandarin Chinese, Spanish and English.

آیا می دانستید که 3 زبان معمول در جهان زبان چینی قدیمی، اسپانیایی و انگلیسی است.

 

Did you know skiing is the only word with double i.

آیا می دانستید که کلمه skiing تنها کلمه با دو i است.

 

Did you know dreamt is the only word that ends in mt.

آیا می دانستید که کلمه dreamt تنها کلمه ای است که به mt ختم می شود.

 

Did you know the names of all continents both start and end with the same letter.

آیا می دانستید که اسم تمامی قاره ها با یک حرف شروع و تمام می شود.

 

Did you know the first letters of the months July through to November spell JASON.

آیا می دانستید که حروف اولیه ماه ها از جولای تا نوامبر کلمه JASON را تشکیل می دهد.

 

Did you know if you try to say the alphabet without moving your lips or tongue every letter will sound the same.

آیا می دانستید که اگر سعی در گفتن حروف الفبا بدون تکان دادن لب ها و زبان داشتید تمام حروف یک صدا دارند.

سکوت قدرتمندترین فریاد است .

حوال پرسی

عبارتهای غیر رسمی:   

   Hi

  Hello

? What`s up     

? What`s new      

? How`s it going      

کمی رسمی تر :

    ? Good morning . How are you today   

? Good afternoon . How`s every thing

? Good evening . How have you been

احوالپرسی با دوستی که سالهاست او را ندیده اید :

      ?  I haven`t seen you in age`s . Have have you been

? How`re  things going

? How are you geting along

? ( Long time no see! ( informal

احوالپرسی با دوستی که انتظار دیدن او را نداشته اید :

 ! Fance meeting you here

! Never thought i`d see you here

! What a surprise to see you here

 

چگونه خداحافظی کنید

Say Good-Bye

چگونه خداحافظی کنید

-----------------------------------------------------------

خداحافظی غیر رسمی

. Bye

.Good - Bye

. Bye for now

. See you later

. Talk to you soon

 . See you around . Take care

 .See you real soon

. See you tomorrow  / next week

(See ya . (informal

( See you later . alligator . (slang

 خداحافظی رسمی

.Nice to see you . Good - bye

.Good to see you . good - bye

. Nice talking to you. Bye

 . Take Care . See you again

خداحافظی با فردی که تازه با او آشنا شده اید

.Nice meeting you

(It was a pleasure meeting you . (formal

( It`s a real pleasure to have met you . ( formal

(It`s been a real pleasure . (formal

همواره د ر ذهن

همواره د ر ذهن داشته باشيد كه:

Let's try always to keep this thought in mind:


مراقب افكارتان باشيد كه تبديل به گفتارتان ميشوند

Watch your thoughts; they become words.


مراقب گفتارتان باشيد كه تبديل به رفتار تان مي شود
Watch your words; they become actions.

مراقب رفتار تان باشيد كه تبديل به عادت مي شود
Watch your actions; they become habits.

مراقب عادات خود باشيد که شخصيت شما می شود
Watch your habits; they become character;

مراقب شخصيت خود باشيد كه سرنوشت شما مي شود
Watch your character; it becomes your destiny.

extend یا expand

extend یا expand
😳😳😳😳😳😳😳😳                                                                                                                                                                                                       ❓❓❓❓❓❓❓ extend و expand 
expand یعنی گسترش یا افزایش از لحاظ حجمی

.You blow up a balloon to make it expand
.Water expands when it freezes
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
از expand برای صحبت کردن راجع به مسائل کاری یا تاثیر روی چیزها هم میشه استفاده کرد.

.The business expanded too quickly
.You should try to expand your influence
💕💕💕💕💕💕💕💕
عموما برای چیزهایی که میتونن بزرگتر، درازتر، یا گستردتر بشن از extend استفاده میشه.

.You extend your arm
.You extend a house by adding rooms
.You extend the time needed to do something

اصطلاحات

1) as easy as abc.   مثل آب خوردن
2) as fair as rose.    مثل ماه
3) as white as a sheet .مثل برف ، مثل گچ دیوار
4)as good as gold مثل یک تکه جواهر
5)as plentiful as blackberries مثل ریگ بیابان
6)as pretty as a picture مثل ماه شب چهارده
7)as busy as a bee مثل خر آسیاب
8) as clean as a new pin مثل دسته گل
9)as clear as crystal زلال مثل اشک چشم
10)as dry as a bone خشک مثل چوب
11)as dull as ditch - water خسته کننده ، ملال آور
12)as fit as a fiddle مثل بچه دبیرستانی ها سرحال
13)as flat as a pancake صاف مثل کف دست
14)as fresh as a daisy مثل یه دسته گل
15)as fresh as a rose هلو پوست کنده
16)as a good as a play مثل فیلما
17)as old as the hills مثل عهده بوقه
18)as cool as a cucumber مثل یخ میمونه

اصطلاحات

#اصطلاحات
كارش تمومه- درب و داغون شده
He 's busted
______________________________
من اینطور فکر نمیکنم
 I don't think so
______________________________
خیلی بد شد
That's too bad
______________________________
بهانه نگیر- بهانه نیار
 Don't make excuse
______________________________
نه واقعا
 Not really
______________________________
نمیتونم جلوی خندمو بگیرم
I cannot help laughing
______________________________
خوش باش
 Cheer up

بارم بندی درس زبان انگلیسی پایه نهم

بارم بندی درس زبان انگلیسی پایه سوم متوسطه اول

امتحانات نوبت اول و دوم

آزمون شفاهی( Listening and Speaking )

آزمون کتبی( Listening , Reading , Writing & Grammar )

1- ارزشیابی مستمر ( 20نمره ) شامل بخش های زیر :

    • Conversations
    • Practices ( 1& 2 )
    • Language Melody
    • Talk to your teacher
    • Tell your classmates
    • Listening , reading & writing
    • Listening , speaking , reading & writing

ارزشیابی مستمر ( 20نمره ) بر اساس :

  • Work book + worksheets in the class

( کتاب کار + سایر فعالیت های کتبی در کلاس )

2-ارزشیابی پایانی ( 20نمره) شامل بخش های زیر:

  • Interview ( 5 marks )
  • Monologue ( 5 marks )
  • Role play ( 10 marks )

2- ارزشیابی پایانی( 20 نمره)شامل :

  • Listening , Reading & Writing ( 8 score )
  • Reading and Writing ( 12 score )

    تنها 5/2 تا 3 نمره به بخش گرامراختصاص مي يابد.

توجه :

ارزشیابی شفاهی و کتبی نوبت اول از 3 درس اول صورت می گیرد .

برای ارزشیابی شفاهی و کتبی نوبت دوم 5 نمره از درس 1 تا 3 و 15 نمره برای دروس 4 تا 6 اختصاص می یابد

نحوه محاسبه نمره تکوینی ( مستمر )

{نمره مستمر شفاهی (20) + نمره مستمر کتبی (20) } تقسیم بر 2

نحوه محاسبه نمره پایانی

{نمره آزمون شفاهی (20) + نمره آزمون کتبی (20) } تقسیم بر 2

امتحان شهریور

مجموع 4 نمره شفاهی ( نمره شفاهی مستمر تقسیم بر 5) + 16نمره آزمون کتبی

Listening , Reading & Writing (6 mark ) + Reading and Writing (10 mark)

چگونه لهجه خود را کاهش دهيم

چگونه لهجه خود را کاهش دهيم

بسياری از مشکلاتی تلفظی که زبان‌آموزان با آنها مواجه هستند در نتيجه استفاده غلط از اصواتی است که در زبان مادری خود به کار مي‌برند. بنابراين مشکلات تلفظی که شما از آن رنج مي‌بريد احتمالاً مشابه مشکلاتی است که ديگر زبان‌آموزان «هم زبان» شما هم با آن مواجه هستند. وقتی يک انگليسي‌زبان بومی (native) به شما مي‌گويد که شما (بعنوان مثال) لهجه روسی يا چينی داريد، در واقع اين نکته را تأييد مي‌کند. بسياری از برنامه‌های کاهش لهجه بر اساس تحقيقاتی است که اصوات خاصی را که هر گروه زبانی (مثلاً فرانسوي، چيني، اسپانيايي، ژاپنی و ...) موقع ادای کلمات انگليسی دارد، مشخص مي‌کنند. بعنوان مثال 70% اسپانيايي‌ زبانها در تلفظ صدای /st/ در کلمه stick مشکل دارند در حاليکه چينی زبانها هيچ مشکلی در تلفظ آن ندارند. نکته‌های زير به شما کمک مي‌کنند که تأثير زبان مادری خود بر انگلیسی‌تان را کاهش دهيد.

به حرکات دهان انگلیسی زبانان (native) دقت کنيد.

موقع تماشای برنامه‌های زبان اصلی به حرکات دهان گوينده خوب دقت کنيد. آنچه که مي‌گويد را تکرار کنيد و لحن صدای او را تقليد کنيد.


شمرده صحبت کنيد.

تا وقتی که لحن و اصوات انگليسی را بخوبی فرا نگرفته‌ايد، شمرده صحبت کنيد. اگر شما سريع و با لحن و تلفظ غلط صحبت کنيد، انگليسی زبانها در فهميدن آنچه که مي‌خواهيد بگوييد مشکل پيدا خواهند کرد. همچنين اگر شما به «اشتباه صحبت کردن» خود ادامه دهيد، اين اشتباهات در ذهن شما ماندگار خواهند شد.


از ديکشنری استفاده کنيد.

با علائم فونتيک ديکشنری خود آشنا باشيد و تلفظ صحيح کلماتی را که ادای آنها برای شما دشوار است در آن جستجو کنيد.


از ديگران کمک بگيريد.

يک فهرست از کلماتی که تلفظ آنها برای شما دشوار است، تهيه کنيد و از يک دوست انگليسی زبان (native) بخواهيد آنها را برای شما تلفظ کند. خوب است صدايش را ضبط کنيد و بعداً به آن گوش دهيد و خودتان هم آن را تکرار کنيد. اگر چنين دوستی نداريد مي‌توانيد از نرم افزارهايی که کلمات را با صدای ضبط شده انسان ادا مي‌کنند استفاده کنيد. (برای اين منظور مي‌توانيد از نرم‌افزار Pronunciation Power و يا دیکشنری گويای کمبریج استفاده نماييد.)



به کتابهای نواردار گوش دهيد.

با تهيه کتابهايی که دارای يک نوار يا سی‌دی صوتی هستند مي‌توانيد در يک زمان هم بخوانيد و هم گوش کنيد. بخشهايی از کتاب را با صدای بلند بخوانيد و صدای خودتان را ضبط کنيد. صدای خودتان را با گوينده اصلی مقايسه کنيد و سعی کنيد اشتباهاتتان را اصلاح کنيد.


به پسوندهای
s و ed دقت کنيد.

تلفظ صحيح کلماتی که به s و ed ختم مي‌شوند را ياد بگيريد. مثلاً s- يا es- را در نظر بگيريد. اين پسوند گاهی صدای /S/ مي‌دهد (مثلاً در eats)، گاهی صدای /Z/ مي‌دهد (مثلاً در plays) و گاهی هم صدای /IZ/ مي‌دهد (مثلاً در washes). (برای فراگيری نحوه تلفظ صحيح اين قبيل کلمات اينجا را کليک کنيد.)

با صدای بلند انگلیسی بخوانيد.

هر روز به مدت 15 تا 20 دقيقه يک متن انگليسی (مثلاً يک کتاب داستان) را با صدای بلند بخوانيد. اين به شما کمک مي‌کند که آن دسته از عضلات دهان را که برای انگليسی صحبت کردن به کار مي‌آيند، تقويت کنيد. تحقيقات نشان مي‌دهد که برای صحبت کردن يک زبان جديد حدود سه ماه تمرين روزانه مورد نياز است تا عضلات دهان (برای آن زبان خاص) تقويت شوند.

آموزش مکالمه انگليسي نصرت در 90 روز» با وقفه کوتاهی که بين کلمات و جملات ايجاد مي‌کند اين فرصت را برای شما فراهم مي‌کند که آنها را تکرار کرده و مهارت تلفظ خود را تقويت نماييد.)

صدای خودتان را گوش کنيد.

صدای خودتان را ضبط کنيد و برای يافتن اشتباهات تلفظی خود به آن گوش دهيد. اين يک تمرين بسيار عالی است، زيرا اين به شما کمک می‌کند از اشتباهاتی که دائماً مرتکب مي‌شويد آگاه شويد.

صبور باشيد.

شما می‌توانيد نحوه صحبت کردن خود را بهبود بخشيد، ولی اين «يک شبه» بدست نمي‌آيد. مردم اغلب به دنبال کسب نتيجه فوری هستند و به همين دليل خيلی زود دلسرد می‌شوند و از تلاش دست برمی‌دارند.

منبع: esl-pro.com

مکالمات محاوره ای در فیلمها

مکالمات محاوره ای که بیشتر در فیلمها به کار میره و بد نیست که بدونیم....

Gimme    🎀  give me
🌵بده به من

Dunno     🎀don't know
🌵ندانستن
Lemme     🎀 let me
🌵 اجازه بده
Want to    🎀 wanna
🌵 خواستن
Kinda     🎀kind of
🌵نوعی از
Going to    🎀gonna
🌵قصد داشتن
Betcha      🎀bet u
🌵باهات شرط میبندم
Lotsa        🎀lots of
🌵بسیاری از
Outta       🎀out of
🌵بیرون از
Gotcha    🎀 I got u
🌵فهمیدم.
Gotta     🎀 have got to
🌵مجبور بودن

آموزش زبان؛ با رویکرد نخبه گرایانه

(نگاهی تحلیلی به برخی جنبه های کتاب جدید التالیف زبان خارجی پایه هفتم)

در آموزش هر زبانی صحبت از چهار مهارت اساسی به میان می آید که به مهارتهای چهارگانه[1] معروف اند. این مهارت ها در پیوند با آموزش زبان انگلیسی بیشتر قابل بحث و فحص بوده برای زبان آموزان نیز عناوین نام آشنایی هستند. کتاب جدید التالیف زبان انگلیسی پایه هفتم، به زعم مولفین آن، بر آن است که این مهارتها (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) را بر خلاف کتاب و رویه قدیم به صورت توامان به دانش آموزان بیاموزاند. این مهارت ها در کتاب جدید گاهی به صورت مستقل و گاهی نیز با همپوشانی ظاهر می شوند. از این روست که در قالب یک بسته آموزشی عرضه شده که شامل کتاب دانش آموز، کتاب کار، لوح فشره، کتاب معلم و فلش کارت معلم می باشد. در این میان دانش آموز با سه ابزار (کتاب دانش آموز، کتاب کار و لوح فشرده) سر و کار خواهد داشت. سخن گفتن از محاسن و نقاط قوت این بسته آموزشی، هدف این نوشتار نیست که البته این امر نیز نباید به معنای دست کم گرفتن و یا ناچیز انگاشتن تلاشهای مولفین محترم آن بر شمرده شود که این کتاب در صدد نیل به اهداف آموزشی آن است؛ این نوشته بر آن است که از نگاه کسی که خود با آموزش زبان در پایه هفتم سر و کار دارد، به بررسی و تحلیل برخی از کاستی ها و اشکالات کار همت گمارد. به این امید که اسباب شناخت بیشتر و عامل بهبود کتاب در ویرایش های بعدی آن گردد.

ادامه نوشته

چرا بايد انگلیسی ياد بگيريم؟

چرا بايد انگلیسی ياد بگيريم؟

شايد يادگيری زبان انگليسی مهمترين گام در ارتقاء کيفيت زندگی شما باشد.

آيا هيچ فکر کرده‌ايد که دسترسی به اطلاعاتی که ديگران از آن بي‌بهره‌اند، چقدر مي‌تواند جالب باشد؟ يا صحبت کردن با افراد جالبی که ديگران نمي‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند؟ يا تحت تأثير قرار دادن اطرافيانتان هر موقع که دهانتان را باز مي‌کنيد؟ و يا پشت سر گذاشتن ديگران با جهش‌های بزرگی که در شغل‌تان برمي‌داريد؟

شما مي‌توانيد به همه‌ اينها برسيد، اگر خوب انگليسی صحبت کنيد.


دسترسی به اطلاعات

شما به چه چيزی علاقمند هستيد؟ علوم؟ موسيقي؟ کامپيوتر؟ سلامتي؟ تجارت؟ ورزش؟ رسانه‌های امروز – از قبيل اينترنت، تلويزيون و مطبوعات – دسترسی تقريباً نامحدودی را به اطلاعات پيرامون موضوعات مورد علاقه‌تان فراهم کرده است. فراموش نکنيد که ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنيم.

تنها يک مشکل وجود دارد: بيشتر اين اطلاعات به زبان انگليسی است.

در اينجا چند مثال از اطلاعاتی که اگر انگليسی بلد باشيد می‌توانيد از آنها استفاده کنيد، بيان می‌شود:

  • بيشتر صفحات وب. بيش از يک ميليارد (1.000.000.000) صفحه اطلاعات در اينترنت وجود دارد! اين شگفت‌انگيز است که تنها با ياد گرفتن يک زبان، به خيل عظيمی از اطلاعات در پهنه اينترنت دسترسی پيدا می‌کنيد.
  • کتابها – در هر موضوعي، از سرتاسر جهان. شما مي‌توانيد کتابهايی با نويسندگان آمريکايی يا بريتانيايی بخوانيد، و نيز کتابهای ترجمه شده از زبانهای ديگر. به هر موضوعی که علاقمند باشيد، مي‌توانيد چيزی به انگليسی درباره آن پيدا کنيد.
  • مطبوعات. فقط مجله‌ها و روزنامه‌های انگليسی زبان هستند که به راحتی در هر کجای جهان يافت مي‌شوند. شما برای پيدا کردن مجله‌هايی مانند تايم يا نيوزويک مجبور نيستيد خيلی وقت صرف کنيد.
  • علوم. زبان انگليسی کليـد دنيـای علم و فن‌آوری است. حـدود 95% مقـالات علمی منتشر شده، به زبان انگليسی است کـه تنها حدود 50% از آنها مربوط بـه کشورهای انگليسي‌زبان (مانند آمريکا و انگلستان) مي‌باشد.
  • گزارشات خبري. شبکه‌های تلويزيونی بين‌المللی از جمله BBC و CNN را در نظر بگيريد. آنها خبرها را بسيار سريع‌تر و حرفه‌اي‌تر منتشر مي‌کنند. در هر کجای دنيا شما مي‌توانيد به آنها دسترسی داشته باشيد.

گفتگو با ديگران

انگليسی را مي‌توان «زبان گفتگو» ناميد. چرا؟ چون به نظر مي‌رسد همه مردم جهان پذيرفته‌اند که برای گفتگو و ارتباط با يکديگر از زبان انگليسی استفاده کنند.

  • حدود يک و نيم ميليارد (1.500.000.000) نفر در جهان می‌توانند به انگليسی صحبت کنند. يک ميليارد نفر ديگر هم مشغول فراگيری آن هستند.
  • تقريباً همه کنفرانسها و مسابقات بين‌المللی به زبان انگليسی برگزار مي‌شود. به عنوان مثال رقابتهای المپيک يا جام جهانی فوتبال را در نظر بگيريد.
  • سياستمداران کشورهای مختلف از زبان انگليسی برای برقراری ارتباط با يکديگر استفاده مي‌کنند. انگليسي، زبـان اصلی سازمانهايی از قبيـل سازمـان ملل متـحد (UN)، نـاتـو (NATO) و... می‌باشد.

اگر شما بتوانيد به انگليسی صحبت کنيد، قادر خواهيد بود:

  • با مردمان سراسر جهان ارتباط برقرار کنيد. مثلاً مي‌توانيد عقايد و نظراتتان را در گروه‌های تبادل نظر اينترنتی بيان کنيد. به افراد مورد علاقه‌تان ايميل ارسال کنيد و درباره زندگی و فرهنگشان اطلاعات کسب کنيد.
  • راحت‌تر سفر کنيد. به هر کجا که سفر مي‌کنيد مي‌توانيد با ديگران ارتباط برقرار کنيد – انگليسی در بيش از 100 کشور جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مي‌توانيد آدرس بپرسيد، با افراد مکالمه کنيد، يا... کمک بخواهيد. کسی چه مي‌داند، شايد روزی زبان انگليسی جان شما را نجات دهد!

پيشرفتهای شغلی

اگر خواهان شغل خوبی در زمينه‌های تجاری يا علمی هستيد، از پشت ميز کارتان بلند شويد و همين حالا به فراگيری انگليسی مشغول شويد!

دانستن انگليسی به شما اجازه مي‌دهد که:

  • عبارت «مسلط به زبان انگلیسی» را در رزومه (=خلاصه شرح حال و سوابق) خود درج کنيد. بدين ترتيب شانس خود را برای بدست آوردن شغل بهتر و کسب درآمد بيشتر، افزايش مي‌دهيد.
  • دانش فنی خود را افزايش دهيد. انگليسی زبان فن‌آوری است، مخصوصاً فن‌‌آوريهای تراز بالايی مانند علوم کامپيوتر، ژنتيک و پزشکي. اگر مي‌خواهيد درباره اين علوم مطالعه کنيد، احتمالاً مجبور خواهيد شد از منابع انگليسی استفاده کنيد.
  • يک تاجر بين‌المللی باشيد. ايـن بسيار واضح اسـت. تجـارت بين‌المللی تنها بـا زبان انگليسی ميسر مي‌شود. يادتان باشد که در دهکده جهانی به سر مي‌بريد. بنابراين اگر مي‌خواهيد نقشی ايفا کنيد، بايد انگليسی بلد باشيد – تا بتوانيد با تجار ديگر ارتباط داشته باشيد، در کنفرانس‌ها و همايش‌ها شرکت کنيد، روزنامه‌ها و مجلات تجاری بخوانيد و....
  • دانشجو و محقق بهتری باشيد. مي‌توانيد با دانشمندان کشورهای ديگر مکاتبه کنيد. در همايشهای بين‌المللی شرکت کنيد و با مطالعه مجلات و کتب، از يافته‌های جديد علمی با خبر شويد.

ياد گرفتن انگليسی آسان است

انگليسی نه فقط مفيدترين زبان دنياست، بلکه يکی از آسان‌ترين زبانها برای يادگيری و استفاده محسوب می‌شود:

  • الفبای ساده – هيچ نماد يا نشانه خاصی از قبيل ä يا é وجود ندارد.
  • حالت جمع آسان – فقط کافی است يک s (يا es) به انتهای يک اسم اضافه شود. (one car, two cars)
  • کوتاهی کلمات – اغلب کلمات اصلی کوتاه هستند: run, work, big, go, man و.... کلمات طولانی‌تر هم غالباً کوتاه می‌شوند: fridge=refrigerator, os=operating system.
  • انگليسی همه جا يافت مي‌شود: دسترسی به تلويزيون، موسيقي، وب‌سايتها و مجلات انگليسی زبان بسيار راحت است. شما مجبور نخواهيد بود فقط از چند کتاب خسته‌کننده آموزشی استفاده کنيد. مي‌توانيد همزمان هم انگليسی بياموزيد و هم از آن استفاده کنيد. بديهی است که بدين ترتيب اشتياق شما برای يادگيری افزايش می‌يابد.

تفاوت برخی کلمات هم معنی در زبان انگلیسی

تفاوت برخی کلمات هم معنی در زبان انگلیسی

فرق بین home و house
You should go to your house now. غلط
You should go to your home now. صحیح
House به هر ساختمانی که برای سکونت استفاده می‌شود اشاره می‌کند اما home به خانه خاصی که فرد یا افرادی در آن زندگی می‌کنند اشاره می‌کند.
Home ممکن است به کشور فرد (وطن) هم اشاره داشته باشد.


فرق بین between و among
There was a fight among two boys. غلط
There was a fight between two boys. صحیح
Between و amongدر فارسی معنی (بین و میان) می‌دهند. در زبان انگلیسی از نظر کاربرد بین این دو تفاوت وجود دارد. به این صورت که between بین دو نفر است و among برای بیشتر از دو نفر استفاده می‌شود. مثال: Divide the apple among you three. (سیب را بین سه نفرتان تقسیم کنید.)
a یا one
Ali found one ring in the street. غلط
Ali found a ring in the street. صحیح
از one زمانی استفاده می کنیم که عدد مورد تاکید قرار گرفته باشد. مانند:
He gave me one book instead of two.(او به جای دو کتاب، یک کتاب به من داد.)
فرق بین few و a few
Although the question was easy, a few boys were able to answer it. غلط
Although the question was easy, few boys were able to answer it. صحیح
تفاوت a few و few : هردو به معنای تعداد کم است. اما منظور از few کوچکترین حد ممکن است. به معنی جمله دوم توجه کنید: گرچه سوال آسان بود کمتر کسی توانست به آن پاسخ دهد.
به مثال دیگری در باره a few توجه کنید:
Although the question was difficult, a few boys were able to answer it.
گرچه سوال مشکل بود، چند پسر توانستند به آن پاسخ دهند