I love Muhammad.PBUH
به : مدیریت/ اداره آموزش و پرورش شهرستان/منطقه/ناحیه
موضوع : مسابقه نقد و بررسی کتاب زبان انگلیسی پایه دهم
با سلام و احترام
گروه آموزشی زبان انگلیسی استان در اجرای برنامه عملیاتی خود در نظر دارد مسابقه نقد و بررسی درس دوم از کتاب زبان انگلیسی پایه دهم (کار و دانش آموز) را بر اساس شاخص های زیر برگزار نماید.لذا شایسته است ضمن اطلاع رسانی اقدام لازم نسبت به ارسال آثار همکاران محترم به صورت فایل WORD و PDFتا مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۹۵ به صورت لوح فشرده یا پست الکترونیکی ((sbenglishdepartment1390@yahoo.com صورت گیرد. ضمنا آثار برتر به دبیرخانه راهبری زبان انگلیسی جهت شرکت در مسابقه کشوری ارسال خواهد شد.
شاخص هایی که می تواند در فرایند نقد و بررسی کتاب چه از نظر face validity و چه از لحاظ content validityموثر باشد:
الف) عناصرنقد و بررسی کتب درسی (چه چیزی را باید نقد کنیم ؟)
۱- اهداف کتاب ۲- متن کتاب ۳- فعالیت ها و تمرین های کتاب ۴-اشکال،تصاویرونمودارهای کتاب ۵- حجم کتاب متناسب با زمان اختصاص داده شده
ب) با توجه به چه معیار ها و شاخص هایی کتب درسی را نقد کنیم؟
۱- انتخاب اهداف مناسب به لحاظ نیاز دانش آموزان
۲- انتخاب اهداف مناسب به لحاظ ضرورت های زندگی اجتماعی ، دانش افزایی ، مهارت آموزی و ایجاد نگرش ها و گرایش های مناسب در زمینه تحصیل و کسب موفقیت ها
۳- انتخاب اهداف مناسب با توجه به یافته های جدید علمی ۴- هماهنگی بین اهداف کتاب ۵- هماهنگی بین اهداف کلی و جزئی
۶- هماهنگی بین اهداف و محتوای کتاب و سند درس ملی (بخش زبان انگلیسی)
۷- توازن بین اهداف شناختی، عاطفی و مهارتی ۸- رعایت استاندارد های نگارشی ۹- تنوع و جذابیت اهداف و محتوای کتاب
۱۰- ترغیب مخاطبان به مشارکت در امر یادگیری ۱۱- تشویق دانش آموزان به بحث و گفتگو و کار و فعالیت گروهی
۱۲- رعایت اصول تعلیم و تربیت دانش آموز محور و اصول یادگیری ۱۳– فراهم نمودن امکان ارزشیابی
۱۴- ارتباط مبحث درسی با رشد شناختی دانش آموزان . ۱۵- توجه به مهارت هایی مانند حل مسئله
۱۶- ایجاد و تقویت خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان .
۱۷- هماهنگی اهداف مباحث با نیازهای امروز ( کاربرد مبحث در زندگی روزمره ) دانش آموز.
۱۸- تناسب و هماهنگی بین مفاهیم درس و تصاویر و شکل های رسم شده .
۱۹- اثر رنگ ها، شکل ها، طرح ها در برانگیختن ذوق و شوق دانش آموزان .
۲۰- رعایت ارائه مطالب از ساده به مشکل ، از عینی به ذهنی در تنظیم محتوای درس.
۲۱- تناسب تمرین های درس با رشد ذهنی دانش آموزان .
۲۲- کافی بودن تعداد تمرین ها و مسئله ها در مبحث درسی .
۲۳- اشتباهات علمی در تمرین ها و مثال های درس .
۲۴- هماهنگی و ارتباط منطقی بین مبحث مورد نظر در این درس با مطالب کتابها در سایر پایه ها .
۲۵- هماهنگی و ارتباط منطقی میان مبحث مورد نظر در این پایه با سایر مطالب کتاب .
۲۶- شیوه ی نگارش ، و کاربرد واژگان در متن ( از جهت قابل فهم بودن ) با توجه به رشد سنی و آموخته های دانش آموزان است.
۲۷- رعایتارتباط طولی مطالب در تنظیم محتوای درس .
“TRUE GREATNESS”
A man is as great as the dreams he dreams,
As great as the love he bears;
As great as the values he redeems,
And the happiness he shares.
A man is as great as the thoughts he thinks,
As the worth he has attained;
As the fountains at which his spirit drinks,
And the insight he has gained.
A man is as great as the truth he speaks,
As great as the help he gives,
As great as the destiny he seeks,
As great as the life he lives.
بزرگي و شأن انسان
در بزرگي و شأن روياهايش،
در عظمت عشقش،
در والايي ارزشهايش،
و در شادي و سرور تقسيم شده اش نهفته است.
بزرگي وشأن انسان،
در بزرگي شأن افكارش،
در ارزش ثجسم يافته اش،
در چشمه هايي كه روحش از آنها سيراب مي گردد،
و در بينشي كه بدان دست يافته ، نهفته است.
بزرگي و شأن انسان،
در بزرگي و شأن حقيقتي كه بر لبان جاري مي سازد،
در ياري و مساعدتي كه بذل مي كند،
در مقصدي كه مي جويد،
در چگونه زيستن او نهفته است.
سي. اي. فلين
One of the most salient characteristics of new methodologies of English language teaching is the focus on tasks and real-world activities. Syllabus designers are concerned more on how to satisfy learners needs to be able to communicate appropriately in real-world context than on only insisting on the accurate linguistic use. Most textbooks now include tasks and activities that have a communicative outcome as well as language exercises that yield accurate use of language.
What is the difference between tasks and exercises?
An English language teacher must be able to distinguish between exercises and tasks. They have different purposes and yield different results.
Task
Tasks and Exercises
A task is a communicative act that does not usually have a restrictive focus on a single grammatical structure and has a non-linguistic outcome. There is also a further distinction between a real-life task and a pedagogical task. The latter is devised mainly for pedagogical purposes within the classroom setting. Real-world tasks, however, are communicative tasks that are achieved through language outside the classroom. The following are the main characteristics of tasks.
Exercise
An exercise usually has a restrictive focus on a single language element, and has a linguistic outcome.
Examples of exercises and tasks
Examples of exercises include, according to Jack C Richards drills, cloze activities, and reading comprehension passages. Examples of tasks include any type of activity whose outcome is not only linked to learning language but also to do something with the language.
An example of a Language exercise
Fill in the blanks with the simple past form of these verbs: write, go, have, study, buy.
An example of a task
Pedagogical tasks simulate real-life tasks.
Planning a party. Learners will be asked to do the following:
I've learned that
no matter what happens, or how bad it seems today, life does go on, and it will be better tomorrow
I've learned that
you can tell a lot about a person by the way he/she handles these three things: a rainy day, lost luggage, and tangled Christmas tree lights
I've learned that
regardless of your relationship with your parents, you'll miss them when they're gone from your life
I've learned that
making a living is not the same thing as making a life.
I've learned that
life sometimes gives you a second chance
I've learned that
you shouldn't go through life with a catcher's mitt on both hands; you need to be able to throw some things back
I've learned that
whenever I decide something with an open heart, I usually make the right decision
I've learned that
even when I have pains, I don't have to be one
I've learned that
every day you should reach out and touch someone
People love a warm hug, or just a friendly pat on the back
I've learned that
I still have a
lot to learn
I've learned that
people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel
Did you know the most commonly used letter in the alphabet is E.
آیا می دانستید که حرف E در الفبا بیشتر استفاده شده است.
Did you know the least used letter in the alphabet is Q.
آیا می دانستید که کمترین حرف استفاده شده در الفبا Q است.
Did you know the 3 most common languages in the world are Mandarin Chinese, Spanish and English.
آیا می دانستید که 3 زبان معمول در جهان زبان چینی قدیمی، اسپانیایی و انگلیسی است.
Did you know skiing is the only word with double i.
آیا می دانستید که کلمه skiing تنها کلمه با دو i است.
Did you know dreamt is the only word that ends in mt.
آیا می دانستید که کلمه dreamt تنها کلمه ای است که به mt ختم می شود.
Did you know the names of all continents both start and end with the same letter.
آیا می دانستید که اسم تمامی قاره ها با یک حرف شروع و تمام می شود.
Did you know the first letters of the months July through to November spell JASON.
آیا می دانستید که حروف اولیه ماه ها از جولای تا نوامبر کلمه JASON را تشکیل می دهد.
Did you know if you try to say the alphabet without moving your lips or tongue every letter will sound the same.
آیا می دانستید که اگر سعی در گفتن حروف الفبا بدون تکان دادن لب ها و زبان داشتید تمام حروف یک صدا دارند.
عبارتهای غیر رسمی:
Hi
Hello
? What`s up
? What`s new
? How`s it going
کمی رسمی تر :
? Good morning . How are you today
? Good afternoon . How`s every thing
? Good evening . How have you been
احوالپرسی با دوستی که سالهاست او را ندیده اید :
? I haven`t seen you in age`s . Have have you been
? How`re things going
? How are you geting along
? ( Long time no see! ( informal
احوالپرسی با دوستی که انتظار دیدن او را نداشته اید :
! Fance meeting you here
! Never thought i`d see you here
! What a surprise to see you here
Say Good-Bye
چگونه خداحافظی کنید
-----------------------------------------------------------
خداحافظی غیر رسمی
. Bye
.Good - Bye
. Bye for now
. See you later
. Talk to you soon
. See you around . Take care
.See you real soon
. See you tomorrow / next week
(See ya . (informal
( See you later . alligator . (slang
خداحافظی رسمی
.Nice to see you . Good - bye
.Good to see you . good - bye
. Nice talking to you. Bye
. Take Care . See you again
خداحافظی با فردی که تازه با او آشنا شده اید
.Nice meeting you
(It was a pleasure meeting you . (formal
( It`s a real pleasure to have met you . ( formal
(It`s been a real pleasure . (formal
.You blow up a balloon to make it expand
.Water expands when it freezes
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
از expand برای صحبت کردن راجع به مسائل کاری یا تاثیر روی چیزها هم میشه استفاده کرد.
.The business expanded too quickly
.You should try to expand your influence
💕💕💕💕💕💕💕💕
عموما برای چیزهایی که میتونن بزرگتر، درازتر، یا گستردتر بشن از extend استفاده میشه.
.You extend your arm
.You extend a house by adding rooms
.You extend the time needed to do something
بارم بندی درس زبان انگلیسی پایه سوم متوسطه اول
امتحانات نوبت اول و دوم
آزمون شفاهی( Listening and Speaking ) |
آزمون کتبی( Listening , Reading , Writing & Grammar ) |
1- ارزشیابی مستمر ( 20نمره ) شامل بخش های زیر :
|
ارزشیابی مستمر ( 20نمره ) بر اساس :
( کتاب کار + سایر فعالیت های کتبی در کلاس ) |
2-ارزشیابی پایانی ( 20نمره) شامل بخش های زیر:
|
2- ارزشیابی پایانی( 20 نمره)شامل :
|
توجه : ارزشیابی شفاهی و کتبی نوبت اول از 3 درس اول صورت می گیرد . برای ارزشیابی شفاهی و کتبی نوبت دوم 5 نمره از درس 1 تا 3 و 15 نمره برای دروس 4 تا 6 اختصاص می یابد | |
نحوه محاسبه نمره تکوینی ( مستمر ) {نمره مستمر شفاهی (20) + نمره مستمر کتبی (20) } تقسیم بر 2 | |
نحوه محاسبه نمره پایانی {نمره آزمون شفاهی (20) + نمره آزمون کتبی (20) } تقسیم بر 2 | |
امتحان شهریور مجموع 4 نمره شفاهی ( نمره شفاهی مستمر تقسیم بر 5) + 16نمره آزمون کتبی Listening , Reading & Writing (6 mark ) + Reading and Writing (10 mark) |
چگونه لهجه خود را کاهش دهيم
بسياری از مشکلاتی تلفظی که زبانآموزان با آنها مواجه هستند در نتيجه استفاده غلط از اصواتی است که در زبان مادری خود به کار ميبرند. بنابراين مشکلات تلفظی که شما از آن رنج ميبريد احتمالاً مشابه مشکلاتی است که ديگر زبانآموزان «هم زبان» شما هم با آن مواجه هستند. وقتی يک انگليسيزبان بومی (native) به شما ميگويد که شما (بعنوان مثال) لهجه روسی يا چينی داريد، در واقع اين نکته را تأييد ميکند. بسياری از برنامههای کاهش لهجه بر اساس تحقيقاتی است که اصوات خاصی را که هر گروه زبانی (مثلاً فرانسوي، چيني، اسپانيايي، ژاپنی و ...) موقع ادای کلمات انگليسی دارد، مشخص ميکنند. بعنوان مثال 70% اسپانيايي زبانها در تلفظ صدای /st/ در کلمه stick مشکل دارند در حاليکه چينی زبانها هيچ مشکلی در تلفظ آن ندارند. نکتههای زير به شما کمک ميکنند که تأثير زبان مادری خود بر انگلیسیتان را کاهش دهيد.
به حرکات دهان انگلیسی زبانان (native) دقت کنيد.
موقع تماشای برنامههای زبان اصلی به حرکات دهان گوينده خوب دقت کنيد. آنچه که ميگويد را تکرار کنيد و لحن صدای او را تقليد کنيد.
شمرده صحبت کنيد.
تا وقتی که لحن و اصوات انگليسی را بخوبی فرا نگرفتهايد، شمرده صحبت کنيد. اگر شما سريع و با لحن و تلفظ غلط صحبت کنيد، انگليسی زبانها در فهميدن آنچه که ميخواهيد بگوييد مشکل پيدا خواهند کرد. همچنين اگر شما به «اشتباه صحبت کردن» خود ادامه دهيد، اين اشتباهات در ذهن شما ماندگار خواهند شد.
از ديکشنری استفاده کنيد.
با علائم فونتيک ديکشنری خود آشنا باشيد و تلفظ صحيح کلماتی را که ادای آنها برای شما دشوار است در آن جستجو کنيد.
از ديگران کمک بگيريد.
يک
فهرست از کلماتی که تلفظ آنها برای شما دشوار است، تهيه کنيد و از يک دوست انگليسی
زبان (native)
بخواهيد آنها را برای شما تلفظ کند. خوب است صدايش را ضبط کنيد و بعداً به آن گوش
دهيد و خودتان هم آن را تکرار کنيد. اگر چنين دوستی نداريد ميتوانيد از نرم
افزارهايی که کلمات را با صدای ضبط شده انسان ادا ميکنند استفاده کنيد. (برای اين
منظور ميتوانيد از نرمافزار Pronunciation Power و يا دیکشنری
گويای کمبریج استفاده نماييد.)
به کتابهای نواردار گوش دهيد.
با تهيه کتابهايی که دارای يک نوار يا سیدی صوتی هستند ميتوانيد در يک زمان هم بخوانيد و هم گوش کنيد. بخشهايی از کتاب را با صدای بلند بخوانيد و صدای خودتان را ضبط کنيد. صدای خودتان را با گوينده اصلی مقايسه کنيد و سعی کنيد اشتباهاتتان را اصلاح کنيد.
به پسوندهای s و ed دقت کنيد.
تلفظ صحيح کلماتی که به s و ed ختم ميشوند را ياد بگيريد. مثلاً s- يا es- را در نظر بگيريد. اين پسوند گاهی صدای /S/ ميدهد (مثلاً در eats)، گاهی صدای /Z/ ميدهد (مثلاً در plays) و گاهی هم صدای /IZ/ ميدهد (مثلاً در washes). (برای فراگيری نحوه تلفظ صحيح اين قبيل کلمات اينجا را کليک کنيد.)
با صدای بلند انگلیسی بخوانيد.
هر روز به مدت
15 تا 20 دقيقه يک متن انگليسی (مثلاً يک کتاب داستان) را با صدای بلند بخوانيد.
اين به شما کمک ميکند که آن دسته از عضلات دهان را که برای انگليسی صحبت کردن به
کار ميآيند، تقويت کنيد. تحقيقات نشان ميدهد که برای صحبت کردن يک زبان جديد
حدود سه ماه تمرين روزانه مورد نياز است تا عضلات دهان (برای آن زبان خاص) تقويت
شوند.
(«آموزش مکالمه انگليسي نصرت در 90 روز» با وقفه کوتاهی که بين کلمات و جملات ايجاد ميکند اين فرصت
را برای شما فراهم ميکند که آنها را تکرار کرده و مهارت تلفظ خود را تقويت
نماييد.)
صدای خودتان را گوش کنيد.
صدای خودتان را ضبط کنيد و برای يافتن اشتباهات تلفظی خود به آن گوش دهيد. اين يک تمرين بسيار عالی است، زيرا اين به شما کمک میکند از اشتباهاتی که دائماً مرتکب ميشويد آگاه شويد.
صبور باشيد.
شما میتوانيد نحوه صحبت کردن خود را بهبود بخشيد، ولی اين «يک شبه» بدست نميآيد. مردم اغلب به دنبال کسب نتيجه فوری هستند و به همين دليل خيلی زود دلسرد میشوند و از تلاش دست برمیدارند.
منبع: esl-pro.com
Gimme 🎀 give me
🌵بده به من
Dunno 🎀don't know
🌵ندانستن
Lemme 🎀 let me
🌵 اجازه بده
Want to 🎀 wanna
🌵 خواستن
Kinda 🎀kind of
🌵نوعی از
Going to 🎀gonna
🌵قصد داشتن
Betcha 🎀bet u
🌵باهات شرط میبندم
Lotsa 🎀lots of
🌵بسیاری از
Outta 🎀out of
🌵بیرون از
Gotcha 🎀 I got u
🌵فهمیدم.
Gotta 🎀 have got to
🌵مجبور بودن
(نگاهی تحلیلی به برخی جنبه های کتاب جدید التالیف زبان خارجی پایه هفتم)
در آموزش هر زبانی صحبت از چهار مهارت اساسی به میان می آید که به مهارتهای چهارگانه[1] معروف اند. این مهارت ها در پیوند با آموزش زبان انگلیسی بیشتر قابل بحث و فحص بوده برای زبان آموزان نیز عناوین نام آشنایی هستند. کتاب جدید التالیف زبان انگلیسی پایه هفتم، به زعم مولفین آن، بر آن است که این مهارتها (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) را بر خلاف کتاب و رویه قدیم به صورت توامان به دانش آموزان بیاموزاند. این مهارت ها در کتاب جدید گاهی به صورت مستقل و گاهی نیز با همپوشانی ظاهر می شوند. از این روست که در قالب یک بسته آموزشی عرضه شده که شامل کتاب دانش آموز، کتاب کار، لوح فشره، کتاب معلم و فلش کارت معلم می باشد. در این میان دانش آموز با سه ابزار (کتاب دانش آموز، کتاب کار و لوح فشرده) سر و کار خواهد داشت. سخن گفتن از محاسن و نقاط قوت این بسته آموزشی، هدف این نوشتار نیست که البته این امر نیز نباید به معنای دست کم گرفتن و یا ناچیز انگاشتن تلاشهای مولفین محترم آن بر شمرده شود که این کتاب در صدد نیل به اهداف آموزشی آن است؛ این نوشته بر آن است که از نگاه کسی که خود با آموزش زبان در پایه هفتم سر و کار دارد، به بررسی و تحلیل برخی از کاستی ها و اشکالات کار همت گمارد. به این امید که اسباب شناخت بیشتر و عامل بهبود کتاب در ویرایش های بعدی آن گردد.
چرا بايد انگلیسی ياد بگيريم؟
شايد يادگيری زبان انگليسی مهمترين گام در ارتقاء کيفيت زندگی شما باشد.
آيا هيچ فکر کردهايد که دسترسی به اطلاعاتی که ديگران از آن بيبهرهاند، چقدر ميتواند جالب باشد؟ يا صحبت کردن با افراد جالبی که ديگران نميتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند؟ يا تحت تأثير قرار دادن اطرافيانتان هر موقع که دهانتان را باز ميکنيد؟ و يا پشت سر گذاشتن ديگران با جهشهای بزرگی که در شغلتان برميداريد؟
شما ميتوانيد به همه اينها برسيد، اگر خوب انگليسی صحبت کنيد.
دسترسی به اطلاعات
شما به چه چيزی علاقمند هستيد؟ علوم؟ موسيقي؟ کامپيوتر؟ سلامتي؟ تجارت؟ ورزش؟ رسانههای امروز – از قبيل اينترنت، تلويزيون و مطبوعات – دسترسی تقريباً نامحدودی را به اطلاعات پيرامون موضوعات مورد علاقهتان فراهم کرده است. فراموش نکنيد که ما در عصر اطلاعات زندگی میکنيم.
تنها يک مشکل وجود دارد: بيشتر اين اطلاعات به زبان انگليسی است.
در اينجا چند مثال از اطلاعاتی که اگر انگليسی بلد باشيد میتوانيد از آنها استفاده کنيد، بيان میشود:
گفتگو با ديگران
انگليسی را ميتوان «زبان گفتگو» ناميد. چرا؟ چون به نظر ميرسد همه مردم جهان پذيرفتهاند که برای گفتگو و ارتباط با يکديگر از زبان انگليسی استفاده کنند.
اگر شما بتوانيد به انگليسی صحبت کنيد، قادر خواهيد بود:
پيشرفتهای شغلی
اگر خواهان شغل خوبی در زمينههای تجاری يا علمی هستيد، از پشت ميز کارتان بلند شويد و همين حالا به فراگيری انگليسی مشغول شويد!
دانستن انگليسی به شما اجازه ميدهد که:
ياد گرفتن انگليسی آسان است
انگليسی نه فقط مفيدترين زبان دنياست، بلکه يکی از آسانترين زبانها برای يادگيری و استفاده محسوب میشود: